LTO Nederland, NAJK, NZO en De Natuurweide hebben een crisisplan opgesteld, dat op 23 april jl. is gepubliceerd, met als doel het veiligstellen van een overgangs-derogatie. In dit plan zetten de overheid en de sector gezamenlijk stappen om te voorkomen dat duizenden bedrijven in een koude sanering terecht komen.
Het plan bestaat uit drie onderdelen:
- De sector zet zelf stappen. Bij verhandeling van fosfaatrechten buiten familieverband wordt het afromingspercentage verhoogd naar 30%. De sector en de verwerkende industrie realiseren op zo kort mogelijke termijn een verlaging van het eiwitpercentage in het koeienvoer. In afwachting van de implementatie van innovaties zoals Renure wordt een tijdelijke noodmaatregel van tenminste twee jaar van kracht, gericht op een versnelde daling van het aantal stuks melkvee in 2025/2026.
- Het kan niet anders dan dat er een overgangsderogatie komt. Het kabinet zal daarvoor naar Brussel moeten. De opstellers van het plan zijn ervan overtuigd dat de Europese Commissie niet anders kan dan dat serieus nemen. Nederland zal bij de Commissie formeel moeten aantekenen dat de gevolgen van het huidige afbouwpad dermate disproportioneel zijn dat uitvoering ervan onhaalbaar is.
- Mocht de Europese Commissie op basis van deze stappen nog steeds van mening zijn dat er geen ruimte is om de afbouw van de derogatie te herzien, dan zal Nederland zelfstandig verantwoordelijkheid moeten nemen. Het huidige beleid is volgens de initiatiefnemers praktisch niet uitvoerbaar. In dat scenario kan het kabinet wat hen betreft niet anders dan uitspreken dat Nederland dat als lidstaat – ook politiek – niet kan, wil en zal uitvoeren. Dan zal Nederland eenzijdig een overgangsregeling in moeten voeren.
Bij brief van 24 april jl., door de Tweede Kamer gepubliceerd op 25 april jl., informeert de minister van LNV de Kamer over het WUR-rapport ‘Verlies van derogatie en mestafzetkosten melkveehouderij’, Kamerstukken II 2023/24, 30252 nr. 168.